Rahapelit ja Suomen lainsäädäntö

Rahapelien suhteen lainsäädäntö on Suomessa varsin yksiselitteistä, joskin lainsäädännön tulkinta ja käytännön toteutus ovat hieman kirjavia. Veikkauksella (ja Ahvenanmaalla PAF:lla) on yksinoikeus uhkapelien järjestämiseen ja markkinointiin.

Eräissä Euroopan Unionin jäsenvaltioissa toimii kuitenkin rahapeliyhtiöitä, joiden peleihin Suomesta voi vapaasti osallistua, eikä tässä ole mitään laitonta. Jos tahdot omakohtaista kokemusta tällaisista peleistä, ota kokeiluun Unibet bonuskoodi. Saat sillä ilman oman kukkaron kaivamista pelirahaa Unibetille, joka on Maltan tasavallassa toimiva eurooppalainen nettikasino.

Euroopan Unionin lainsäädäntö

Euroopan Unionin jäsenmaiden käytännöt raha- ja uhkapelaamisesta (jotka tämän artikkelin piirissä ovat käytännöllisesti sama asia) ovat kirjavat. Tämä johtuu siitä, että Euroopan Unioni ei ole harmonisoinut jäsenmaidensa lainsäädäntöä tämän asian suhteen.

EU:n ilmapiiri suosii vapaata kilpailua, mutta Ruotsi ja Suomi ovat saaneet pitää kiinni kansallisista monopoliyhtiöistään. Niiden on kuitenkin pyrittävä välttämään kyseenalaista markkinointia ja minimoimaan rahapelien aiheuttamia haittoja. Lisäksi monopoliaseman säilyttäminen vaatii tuottojen käyttämistä yleishyödyllisiin tarkoituksiin. On kyseenalaistettu usein, myös Euroopan komission toimesta, täyttääkö Veikkaus tarvittavat kriteerit.

Moni Euroopan Unionin maa, esimerkiksi Tanska ja Italia, ovat omaksuneet lisenssipohjaisen järjestelmän. Valtio tai alueviranomainen siis myy tai vuokraa lisenssejä peliyhtiöille, jotka lisenssimaksun maksamalla ja muut lailliset kriteerit täyttämällä voivat tarjota pelejään lisenssin määrittelemillä alueilla.

Joissakin Euroopan Unionin jäsenmaissa on puolestaan hyvin tiukka kieltolinja rahapelien suhteen. Esimerkiksi Unkari on tullut tunnetuksi hyvin rajoittavana maana pelien laillisuutta koskien. Unkari on toistuvasti yrittänyt suitsia asukkaidensa ja kansalaistensa osallistumista muihin EU:n rahapeliyhtiöiden peleihin. Tästä maa on saanut jatkuvasti moitteita Euroopan Unionin oikeusistuimelta.

Pelaaminen verovapailla nettikasinoilla

Suomalaisille pelaajille on täysin laillista pelata kansainvälisillä nettikasinoilla. Aina se ei kannata – esimerkiksi Karibian meren eksoottisissa saarivaltioissa myönnetään kasinoille lisenssejä, mutta valvontaa ei juuri suoriteta viranomaistahoilta. Tämä voi merkitä pelaajan kannalta riskejä. Esimerkiksi voitot voivat jäädä saamatta tai pahimmassa tapauksessa luottokorttitiedot voivat päätyä vääriin käsiin.

Lisäksi EU:n ja ETA:n (eli Euroopan talousalueen) ulkopuolisten maiden kasinoilla pelaaminen on riskaabelia senkin takia, että näiden maiden kasinolisenssien alaisilta kasinoilta voitetut rahat ovat verotettavaa tuloa. EU- ja ETA-kasinoilla näin ei ole – europelipöydistä saadut voitot kuuluvat kokonaisuudessaan sinulle. Ei ole mitenkään itsestään selvää, että verottaja saisi tietää vaikkapa kiinalaiselta verkkokasinolta tulleesta voitosta, mutta isojen voittojen aknssa vara ei todellakaan kaada venettä.

Yleisesti ottaen eurooppalaiset nettikasinot ovat paitsi verovapaita, myös tiukasti valvottuja. Niiden taustayhtiöt tunnetaan ja niiltä edellytetään tiettyjä toimia esimerkiksi rahanpesun ehkäisemiseksi sekä ongelmapelaamisen estämiseksi. Vastuullisen pelaamisen käytännöt eivät ole EU- ja ETA-kasinoilla pelkkää sanahelinää.

Lähteekö Suomi kielto- vai kipailulinjalle?

Suomen rahapelimarkkinoiden ja -lainsäädännön viimeisin suuri kehitysaskel otettiin vuoden 2017 alussa. Tällöin tutut RAY ja Fintoto lakkasivat olemasta ja liittyivät Veikkaukseen. Mitä sitten tapahtuu tulevaisuudessa, sitä tuskin tietävät maamme politiikotkaan.

Vähintään viimeisen kymmenen vuoden ajan hallitukset ja niiden asettamat työryhmät ovat pelotelleet mahdollisilla IP-blokkauksilla, eli suomalaisille netinkäyttäjille asetettaville rahapelirajoituksille. Nähtäväksi jää, tullaanko näitä rajoituksia ikinä toteuttamaan – Euroopan komissio on lähtökohtaisesti varsin nuiva näitä rajoituksia kohtaan. Lisäksi niiden asettaminen ja valvominen voi olla turhan työlästä saavutettavaan hyötyyn verrattuna: suoratoistopalveluiden aikakaudella maarajoitusten kiertämisestä on tullut arkipäivää peruskäyttäjien keskuudessakin.

Suomen voisi olla viisasta liittyä esimerkiksi Tanskan seuraan ja siirtyä kohti lisenssipohjaista järjestelmää, jolloin noin 200 miljoonan euron vuotuisesta kansainvälisten rahapeliyhtiöiden potista saataisiin verotuloja valtiolle. Lisäksi voitaisiin entistä paremmin keskittyä ongelmapelaajien pelaamisen hallintaan ja haittojen ehkäisyyn.